De basis van ons handelen: Dalton ‘way of life’.
Hier draait alles om: Binnen Campus Columbus ontwikkelen zich ‘mensen zonder vrees’ die sámen de toekomst ontdekken en bouwen!
Zonder vrees, mét lef
Campus Columbus brengt onderwijs en opvoeding in samenhang met de eisen die de maatschappij vraagt. Helen Parkhurst benoemt het in haar daltonplan treffend: de wereld heeft ‘mensen zonder vrees’ nodig. Dat zijn mensen, die vanuit zelfvertrouwen, verantwoordelijkheid nemen en met vooruitziende blik plannen kunnen ontwerpen en uitvoeren.
Toekomst bouwen
De samenleving waarin we leven ondergaat een transformatie. Dit heeft invloed op de manier waarop we leven, leren en werken. Het vraagt om een toekomstgerichte visie om kinderen in deze ‘digitale revolutie’ te begeleiden. In alles wat we doen hebben wij aandacht voor de volgende vaardigheden: samenwerken, kennis op doen, ondersteuning van ICT bij het leren, probleemoplossend vermogen/denken, creativiteit en cyclisch leren.
Waarom een kindcentrum?
Om een kind goed te ondersteunen en zich breed te laten ontwikkelen, werkt een integrale aanpak het beste. Met integraal bedoelen we ondersteuning waarbij onderwijs, opvoeding en opvang op elkaar zijn afgestemd en alle betrokken professionals goed samenwerken. De ontwikkeling van het kind staat centraal.
Visie op ontwikkeling en leren
Op Campus Columbus is vertrouwen de basis. Elk teamlid heeft vertrouwen in de positieve bedoelingen van elk kind. Onze belofte aan ‘onze Columbianen’ hebben we gevat in onze visie:
Columbianen zijn veerkrachtig, waardevol, sociaal en zelfbewust. Ze hebben een open houding en oog voor emotie en zienswijze van anderen en zichtzelf. Columbianen gaan met zelfvertrouwen een uitdaging aan. Hun rugzak is gevuld met skills, die gebouwd zijn op het fundament van de daltonkernwaarden.
Het team van Campus Columbus biedt een veilig, ondersteunend klimaat om het kind de kans te bieden zo initiatiefrijk en zelfstandig mogelijk met de omgeving om te gaan. Een kind is van nature uit op sociale verbinding, kennis en vaardigheden. We weten dat kinderen zich doorlopend ontwikkelen, zowel binnen als buiten de campus.
Groeien
Binnen de opvang- en onderwijsunits stimuleren wij ontwikkeling van kinderen op alle gebieden. In de ogen van Helen Parkhurst gaat leren over ‘échte ervaringen’. We zorgen er dus voor dat kinderen op verschillende manieren kunnen leren. Kinderen leren door nieuwe informatie te verbinden aan wat ze al weten.
Hetzelfde geldt voor vaardigheden. Het is belangrijk om aansluiting te vinden met wat iemand al ervaren heeft. Nieuwe ontwikkeldoelen worden zoveel mogelijk gekoppeld aan ‘levensechte’ situaties. Om die reden werken we op Campus Columbus daar waar kan thematisch. Als cursorisch aanbod meer passend is bij het leerdoel, kiezen we voor directe instructie. We zorgen ervoor dat alle kerndoelen aanbod komen.